Dziś jest Poniedziałek, 30 listopada 2020 r. Obchodzimy imieniny: Andrzeja, Maury, Konstantego. Wszystkiego najlepszego!

Oficjalna strona internetowa Parafii pw. Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny w Kopciach

Katecheza

19.06.2016 – Katecheza 252: Biblijne źródła nakazu: Nagich Przyodziać

Żaden inny święty nie zapisał się tak mocno w pamięci ludu jak św. Marcin z Tours ze swoim płaszczem, który przeciął, by połowę dać żebrakowi. Najsłynniejszy przekaz na temat jego życia dotyczy zimy 337 roku, kiedy Marcin u bram miasta spotyka żebraka drżącego z zimna.

Daje mu połowę swego żołnierskiego płaszcza, ponieważ druga połowa należy do wojska rzymskiego, w którym Marcin służy. Następnej nocy Chrystus zjawia mu się okryty połową płaszcza i chwali jego uczynek. Bez wątpienia była to konkretna realizacja uczynku miłosierdzia o którym mówi Ewangelia wg św. Mateusza – „byłem nagi a przyodzialiście mnie” – gdyż Marcin nie wiedział, że w żebrzącym biedaku spotyka samego Chrystusa.

W Biblii nagość jest wartościowana negatywnie jako owoc grzechu, jest właściwa sprzedawanemu niewolnikowi, uwięzionemu oraz choremu umysłowo wykluczonemu i mieszkającemu na odludziu (por. Mk 5,1-20). Jest to nagość jako upokorzenie człowieka wykluczonego, zmarginalizowanego. Księga Hioba tak opowiada o nędzarzach: ,,[ … ] nocują nago, bez odzienia, nie mają okrycia na mrozie. [ … ] Nago chodzą, bez odzienia. Głodni dźwigają kłosy” (Hi 24,7.10).

Faktycznie Biblia poleca postawę współczucia i litości dla biednych: „szat swoich użycz nagim!” – mówi Księga Tobiasza, chwali tego, kto „nagiego odziewa” i „okrywa chodzącego nago” (Iz 58,7). Na Sądzie Ostatecznym czyn taki uznany będzie za dzieło miłosierdzia.

W przeciwieństwie do nagości dla Biblii odzież jest znamieniem duchowego stanu człowieka; szczególnie biel oznacza jego eschatologiczny stan zbawienia, jest też cechą istot towarzyszących Bogu (por. Syr 43,18). W całej Biblii białe szaty oznaczają przybyłych do nieba (por. Ap 1,13 n.).

DRODZY PARAFIANIE!

W związku z wprowadzonymi obostrzeniami sanitarnymi w naszym kościele może jednocześnie znajdować się 23 osoby